• BMW i8 Autogespot Autofotografie
  • BMW i8 Autogespot Autofotografie
  • BMW i8 Autogespot Autofotografie
  • BMW i8 Autogespot Autofotografie
  • BMW i8 Autogespot Autofotografie
  • BMW i8 Autogespot Autofotografie
  • BMW i8 Autogespot Autofotografie
  • BMW i8 Autogespot Autofotografie
  • BMW i8 Autogespot Autofotografie
  • BMW i8 Autogespot Autofotografie

Stilstand is achteruitgang. Bij BMW weten ze dat als geen ander en daarom is sinds enige tijd de BMW I divisie opgericht. Een divisie die zich richt op het ontwikkelen van auto’s die met hun toekomst meekunnen. De eerste twee auto’s zijn sinds kort op de weg te vinden. De BMW i3 al iets langer maar de i8 is sinds enige maanden op het wegennet te vinden. Wij gingen er mee op pad, de eerste hybride sportauto waarmee we reden en na de eerste meters beloofde het een spektakel te worden.

 

Vers van de stekker af krijgen we de BMW i8 mee vanaf de importeur in Rijswijk. Met een volle accu is het mogelijk om ongeveer 25 kilometer volledig elektrisch te rijden. In volledig elektrische modus rijden we de weg op en besluiten we het centrum van Den Haag op te zoeken. Hou je niet van aandacht dan is de i8 geen auto voor jou. De eerste verbazende blikken hebben we al gezien en het lijkt alsof sommige mensen een UFO voorbij zien komen rijden. We begrijpen het ook wel, de blauwe kleur genaamd Protonic Blue in combinatie met de scherpe futuristische lijnen is niet iets wat je dagelijks ziet. De auto vinden wij dan ook geweldig om te zien en zijn blij dat BMW gedurfd heeft deze auto op de markt te zetten. Bijna identiek is de i8 aan de Vision concept BMW Vision EfficientDynamics die in 2009 in Frankfurt werd geïntroduceerd. De grove lijnen zijn wat meer gefatsoeneerd maar de identiteit van de i8 is intact gebleven. Zoals gezegd zijn mensen verbaasd als ze de auto voorbij zien komen maar als vervolgens de deuren openzwaaien naar boven is het feest compleet. Mensen weten niet wat ze zien en als je uitstapt wordt je bestookt met een vragenvuur. “Is dit nu die nieuwe elektrische auto?”, “Is dit een BMW?!”, “Wat een supergave auto!”. Het mooie aan de auto is zelfs dat iedereen het geweldig vind en de blikken die je wel eens krijgt als je in een Lamborghini rijdt zijn hier niet te vinden. Je weet pas dat het echt gewaardeerd wordt als er zelfs mensen op het raam gaan kloppen om een compliment over de auto te geven. Tientallen reacties hebben we gekregen tijdens het rijden in de i8 en dan hebben we slechts twee dagen mogen rondrijden in dit geweldige apparaat van BMW.

 

Geweldig is namelijk het juiste woord voor deze auto. Het elektrische rijden is waar we nog redelijk onbekend mee waren maar dankzij de i8 zijn we verknocht. Het immense koppel is misschien niet het leukste aan het elektrische rijden, maar het zoeven over de weg is ongekend en leuk om te doen. Het wordt dan ook een sport om te zorgen dat je zo lang mogelijk op de batterij kan rijden. Het koppel van de elektrische motoren is natuurlijk ook een groot pluspunt. Vanaf nul is het mogelijk om 250 Nm aan koppel beschikbaar te hebben en ben je zo weg.

 

Het elektrische rijden is natuurlijk leuk, maar pas echt gaaf wordt het als de conventionele techniek en de elektrotechniek gaan samenwerken. 361 pk en 570 Nm aan koppel zijn er voorhanden en hoogst illegale snelheden zijn binnen no-time bereikt. Wat is dit geweldig! De bocht uit acceleren, volgas en de drie cilinder motor die in het midden ligt begint te gieren (stiekem ook een beetje via de speakers). Je waant je nu echt in een sportauto en het gigantische koppel is leuk! Op hogere snelheden is de rek er wel uit maar blijft de auto door accelereren. We spraken al even over de drie cilinder motor die in de i8 ligt. Deze is goed voor 234 pk en 320 Nm aan koppel. Dit wordt natuurlijk mede bereikt door het gebruik van een turbo. Wordt er niet veel van de motor gevraagd en zijn de accu’s van de auto op dan zorgt de motor ervoor dat deze weer worden bijgeladen. Rij je op de snelweg dan is de batterij redelijk vlot volgeladen en kun je zo weer 15 kilometer volledig elektrisch rijden. Opladen kan natuurlijk ook via een oplaadpaal. In iets meer dan een uur heb je weer een volle accu. Een snellader is helaas niet beschikbaar.

 

Het rijden met de i8 vergt wel enige aanpassing in je rijgedrag. Het rijden zelf is niet heel anders. Dit is als geen andere auto, gewoon sturen en genieten van de wegligging van de i8. Ondanks zijn gewicht van 1460 kilo is er lekker een bocht mee door te sturen. Te vergelijken met andere auto’s is deze auto niet vinden wij. We zien bij concurrenten vaak dat de i8 vergeleken wordt met een Porsche Carrera of iets dergelijks maar daarvoor is de i8 een te verschillende auto. Alleen al in de aandrijving verschillen de auto’s te veel om ze te vergelijken. De i8 rijdt voor zijn doen gewoon heerlijk en bochten zijn geen probleem om lekker doorheen te rijden. Het enige waaraan je je moet aanpassen is het koppel dat al vanaf 0 beschikbaar is. Het DSC systeem van de i8 grijpt snel in omdat de wielen snel tractie verliezen bij het gas geven. Simpelweg omdat de elektromotoren teveel koppel afgeven, daar waar een normale motor het koppel wat meer opbouwt. Eenmaal daaraan gewent is het geweldig om met de i8 te sturen.

 

Over het interieur kunnen we kort zijn. Typische BMW. Strak en ergonomisch zoals we dat van alle modellen kennen. Alles op dezelfde plek en makkelijk te bedienen. De iDrive knop zit op de bekende plek en laat je het multimediasysteem met alle gemak bedienen. Naast de versnellingspook vinden we de startknop en de knop om het volledig elektrische rijden in te schakelen. Een knop die we elke keer weer indrukten om het geweldige gevoel van elektrisch rijden weer mee te maken.

 

Het allermooiste van deze i8 zoals wij hem reden is zijn prijs. Het is natuurlijk aan de forse kant maar voor een dergelijke auto een zeer nette prijs. De aandacht die je er voor krijgt is onbetaalbaar. Daarnaast is de auto standaard voor deze prijs mee te nemen en de enige opties die aan deze auto zaten waren een geïntegreerde multifunctionele afstandsbediening voor de prijs van 264 euro en de kleur protonic blue voor 356 euro. Kies je voor deze twee opties dan is de getoonde i8 voor net geen 150.000 euro mee te nemen inclusief BTW en BPM!

Locations

IJmuiden Haarlem

Lenses

Canon EF 50mm f/1.4 USM, Canon EF 17-40mm f/4L USM, Canon EF 70-200mm f/2.8L USM

Camera

Canon EOS 5D Mk II

Datum
Categorie
Autofotografie
Tags
BMW, i8