Tekst: Ruud Poot
Bron: Autogespot
Nu Maybach geen op zichzelf staand merk meer is, wat zien we daarvan dan terug in de realiteit? Mercedes-Maybach is een nieuw submerk geworden van Mercedes-Benz en dat is precies zoals de nieuwe Maybach is gepositioneerd. Voor je gevoel stap je in een enorm luxe S-Klasse en dat strookt natuurlijk precies met wat de auto pretendeert te zijn. Aan de andere kant is dit ook weer erg jammer
De oude Maybach, die we al eens in 2012 reden, gaf echt een bijzonder gevoel om aan boord te zijn. Dat had mede te maken met het logo van Maybach op de neus en de totale afwezigheid van Mercedes-Benz logo’s aan de buitenkant. Voor de gewone man was het een grote Mercedes-Benz, maar als ze dichterbij kwamen zagen ze dat het iets veel bijzonderders was; een echte Maybach.
Dat gevoel ontbreekt volledig bij de nieuwe Mercedes-Maybach S 600. Alle materialen die je ziet kun je ook, tegen forse meerprijs, krijgen op de niet-Maybach modellen van de S-Klasse. Natuurlijk brengt de enorme beenruimte achterin een heel erg luxueus gevoel met zich mee, maar het is niet direct genoeg om het echte Maybach-gevoel te geven wat we eerder wel hadden. De verzilverde champagne-glazen achterin brachten ons wel weer even dat bijzondere gevoel, omdat je je even de koning te rijk voelt met die glazen in je hand. Kijk je dan weer recht voor je uit dan is alles heel erg in de vorm van de gewone S-Klasse, maar dan in een erg lange uitvoering. Hierdoor is het heel erg zoeken naar wat deze Maybach zo onderscheidend maakt ten opzichte van de normale Mercedes-Benz S-Klasse.
Een grote weldoener is de motor in het vooronder. De V12 brengt een extreme mate van rust in het interieur. Hij bromt rustig in de verte maar is capabel genoeg om echt snel van zijn plek te komen dankzij 530 pk. Het enorme koppel van 830 Newtonmeter zorgt ervoor dat de versnellingsbak met zeven trappen zich lekker lui kan gedragen. De Mercedes-Maybach laat zich dan ook vorstelijk besturen. De weg wordt door twee camera’s gescand en deze geven dat weer razendsnel door aan het veringssysteem. Deze anticipeert vlekkeloos op deze heuvels en zorgt ervoor dat de body op gelijke hoogte blijft. In de cabine van de auto zal je daarom ook zelden merken dat je over een slechte weg rijdt of een verkeersheuvel hebt genomen.. Is dit uniek voor Maybach? Nee, zeker niet. Ook de S-klasse is met dit systeem uitgerust en dan komen we weer op het verhaal terug of de Maybach zijn geld waard is. Al deze systemen zorgen voor een sereniteit aan boord waar je soms eng van wordt. Lekker onderuit liggen was nog nooit zo comfortabel. Door deze rust aan boord kun je je achterin vergapen aan de luxe die je wordt voorgeschoteld. Het mag dan geen ‘echte’ Maybach meer zijn, verbluffend luxe is hij wel.
Op de relatief grote schermen achterin kun je niet alleen tv kijken, de verschillende massagestanden van je stoel instellen of de navigatie volgen, het is vooral iets waar je uren mee bezig kunt zijn. De hoeveelheid opties die je zelfs achterin de Mercedes-Maybach tot je kunt nemen zorgt ervoor dat de ingebouwde handleiding in het multimediasysteem zeker van pas komt. Mocht je het toch allemaal wel gezien hebben achterin, dan kun je altijd nog de afstandsbediening pakken en het scherm voorin bedienen. Op die manier kun je de navigatie instellen, instellen hoe de luchtstromen in de auto zich bewegen en of er wel of geen parfum-lucht meegegeven moet worden. Je kunt daar ook instellen of de wangen in je stoel zich op moeten blazen afhankelijk van de scherpte van de bocht, hoe ver de achterklep zich mag openen en natuurlijk welke muziek er door de uitstekende speakers van Burmester mag klinken. Mercedes-Maybach heeft daarnaast aan alle details gedacht. Zit je bijvoorbeeld met je hoofd lekker tegen de zachte hoofdkussens te doezelen en de bestuurder zegt iets, dan wordt zijn stem versterkt via de speakers zodat hij toch overduidelijk te verstaan is ondanks de bijna twee meter afstand tussen jullie. Al deze trucjes en mogelijkheden zorgen ervoor dat dit wel de technologisch meest geavanceerde wagen van het moment is, iets waar Mercedes dan ook flink op hangt. Een laatste mooi foefje is het glazen dak, dat met een druk op de knop een blauwe waas krijgt waardoor het binnenin een stuk donkerder wordt. Dit geintje heet Magic Sky Control en is iets wat wel heel gaaf is om te zien.
Met een prijs van zo’n 280.000 euro is dit zeker niet een wagen die je met je verstand zult kopen. Wil je echt rationeel iets lekkers kopen voor onderweg om in gechauffeerd te worden, kies dan een Mercedes-Benz S 350 CDI in de lange uitvoering. Dan hou je meer dan genoeg geld over om alle opties aan te vinken die je echt, of slechts misschien, nodig acht en kun je nog eens een prachtig speeltje voor erbij uitkiezen. Is geld echter geen probleem, wil je genieten van het beste wat Mercedes-Benz momenteel te bieden heeft en doen die Maybach-logo’s het op de C-stijl toch helemaal voor jou, kies dan met een gerust hart de Mercedes-Maybach. Het probleem zit hem echter niet in de Maybach zelf, maar in zijn mindere broertjes. Die zijn tegenwoordig zo overdadig luxe dat de Maybach er nauwelijks overheen komt. Gelukkig wordt de Pullman daar aan toegevoegd en wellicht dat we die ooit nog eens mogen ervaren en kunnen zeggen dat dat een echte Maybach is. Zijn lengte doet in ieder geval vermoeden van wel, maar het zijn die extra dingen die je het echte Maybach gevoel moeten geven.